BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 20 Januari 2011

~~FELDA Golongan Pertengahan~~

Salam semua........................


Untuk yang belum tahu,nak kabo secara bangga.........
sayalah anak generasi ke dua felda di sebuah tanah rancangan di johor..
Saya bangga menjadi anak felda,tak kiralah apa orang yang sengal2 nak kata..
inilah punca rezeki keluarga saya sejak saya di lahirkan...
yang membawa saya dan adik beradik menjadi manusia yang berpendidikan..
tanpa jemu Felda memberi sumbangan bila susah dan senang..


Malahan di halaman metro hari ni ada mengatakan Perdana Menteri kita,
Datuk Seri Najib akan memberikan peruntukan 1.6b untuk peneroka felda..
Tu semua untuk membiayai semua aspek ekonomi felda termasuklah pendidikan,rumah untuk
generasi ke dua,pembangunan prasarana dan lain2 lagilah...ehem..ada macam wartawan tak..hehe


Baru2 ni juga Datuk Najib ada cakap orang FELDA sekarang dah capai tahap golongan pertengahan,
di sebabkan gaji peneroka felda sudah mencapai rm3000-4000 sebulan..alhamdulilah...
inilah berkat selepas mereka yang banyak berhempas pulas di ladang2..
tak kenal erti penat,erti panas dan hujan...inilah akhirnya sebuah penderitaan mereka dahulu..
tapi tak semua yang dah capai tahap ni,ada lagi yang masih menerima pendapatan bulanan
rm1k sebulan..termasuklah ayah saya..tapi itu pun dah cukup baik sangat berbanding dulu,
cukuplah mak ayah menampung hidup diaorang  tiap2 bulan...


Oklah...ni nak cite serba sedikit kisah saya sebagai anak felda...
dulu...jangan kata nak dapat pendapatan beribu,puluh kalau ada pun dah cukup baik..
saya ingat lagi,masa tu saya sek rendah lagi..belen (hehe..kuo dah loghat johor) gaji ayah,
cuma ada baki rm30 jer..bayangkan dengan bil apiair lagi,anak sekolah lagi,barang dapur..
tapi dulu takda bil api lagi,kitaorang pakai generator...masa tuh pakat bayar tiap2 bulan
kat pakcik noh ni..dialah tokey generator masa tuh..dapat ler tengok tv kecik hitam putih tuh..
dahlah kecik gambo dia senget lak tuh..haha!..yang ni saya akan cite di next entry...tunggu!


Masa tu ayah ada motor skuter,best pegi sekolah tadika angkut kengkawan 2 org lagi...
diaorang ni kembar laki pompuan tak seiras..duduk kat seat belakang..saya lak duduk kat depan..
diri kat space depan skuter tuh..dulu bolehlah kan nk cangkung ke,duduk ke kat situ
cuba kalau sekarang buat,mahu terjongkit skuter tuh di buatnya..hehe!
tapi tak lama lepas tu ayah jual skuter,ayah beli motor honda..tak tahulah jenis apa
yang saya ingat,dia punya handle cengkik giler..korang tahu ke cengkik tu apa?
alah..cengkik tu macam slim ke,kurus ke,kecik ke..gitulah...saya tak suka motor tuh
sebab ada kisahnya...........


Saya ingat lagi,ada sorang budak lelaki kelas saya ni...tak naklah mention nama dia kat sini
dia selalu kutuk motor ayah saya masa tuh..motor chamberlah..motor cengkiklah...
punyalah saya sakit hati,sampai sekarang saya ingat..huhu..dendam berdarah betul..
masa tu kalau boleh tak suka ayah ambik saya kat sekolah..takut kawan ketawakan..
huhu...sedih lak bila ingat balik..tapi bila di kenang semula,saya menyesal betul..
kenapa masa tu saya terlalu pentingkan apa orang nak cakap...


Duduk felda ni antara kelebihannya dari dulu..kita boleh ambil barang dapur di kedai felda.
Dulu masa saya kecik,saya panggil kedai PNF..la ni dah advance sikit...D'MART...hehe..
tiap2 awal bulan ambillah barang dapur untuk sebulan,pastu nanti tolak gaji akhir bulan...
tapi tahulah tekak masing2 masa tu kan..saya dengan arwah abang selalu makan banyak..
kak long tak masuk book,sebab dia kat asrama penuh..jarak umur kitaorang jauh dengan dia
adik lak masa tu kecik sangat lagi...pandai emak merancang..hehe..lari tajuk jap..
bila ayah dah takda duit,nak beli lauk pun tak cukup..ayah ambik telur ayam kat reban..
pastu buat telur goreng...so..conpemlah nasik takda kuahkan...nak tahu cane ayah saya wat?
ayah ambik minyak yang wat goreng ikan tuh,letak sikit kat nasik...huhu...sedap tol...
masa tulah...bukan boleh beza lagi sedap atau terpaksa telan.....
penah gak ayah bawak buah kelapa sawit pastu rebus..pehh..dia punya lemak jangan cakaplah..
kalah kek cheese secret recipe..agak2 kalau sekarang boleh telan lagi tak..hihi!


Alamak..punyalah panjang cite..dah macam blog adidmuaddib dah...hehe!
kalau nak cite semua kisah hidup saya masa dulu,tak cukup 5 entry saya pos...
apa pun..saya berterima kasih atas semua pengalaman yang saya dapat masa saya kecik dulu..
saya rasa tak janggal duduk berdikari jauh dari mak ayah bermula umur saya 18 sehinggalah saya 
selamat berkahwin...saya bangga menjadi anak Felda!
Terima kasih FELDA!









4 luv 4 me:

Fairosza berkata...

dok felda mana?saya dok felda kat johor gak..jemput baca ni Rombongan ke Kebun/Ladang. Bersyukurlah Peneroka

linda dimin berkata...

@Fairosza salam...saya felda di kahang,yg ada gunung berlumut tuh...:)

Piasara berkata...

amboi3..puji felda lebih2 nooo..
Hidup kita tak sama..
Pandai mak kamu merancang kn..akk ni tak pandai,susun paku nih..eheh lari tajuk lak..
Apapun mmg sedap mkn nasik ngan minyak ikan(akk dulu la..myk goreng ikn tu renjis2 kt nasi,buat kuah..mana tau kolestrol ka apa..)

linda dimin berkata...

@Piasara hehe,yelah...kata anak felda,sapa lg nk puji..haha,xper2..paku2 yg dah kuar tuh tggal nk tajamkan jer...hihi!